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Verheerende Aussichten: Straßenbau durch den RegenwaldStichwörter: Waldzerstörung Indigene

Es gibt sie noch, die unerschlossenen Flächen im Regenwald Amazoniens. Aber sie werden immer weniger und verfolgt man die Nachrichten kann man sich des Eindrucks nicht erwehren, als sei es das Ziel der Regierungen, dass jeder noch unerschlossen gebliebene Winkel bequem mit dem Auto angefahren werden kann.

Jüngstes Beispiel ist Peru, wo die Regierung Ende Januar ein Gesetz beschloss, das den Bau von Straßen durch weit abgelegene und bislang unberührte Wälder im Grenzgebiet zwischen Peru und Brasilien (Region Madre de Dios) nicht nur ermöglicht, sondern sogar zum "nationalen Interesse von besonderer Priorität" erklärt. Und das nur wenige Stunden, nachdem Papst Franziskus seine Perureise beendete, während der er noch darauf hinwies, wie sehr indigene Völker und Ökosysteme durch wirtschaftliche Interessen unter Druck stehen.

Lizardo Cauper, Vorsitzender der peruanischen Indigenenvertretung AIDESEP, bestätigt den Papst und erwartet nichts Gutes von den Straßen: "Diese Projekte sind nicht zum Wohle Indigener. In der betroffenen Region leben unkontaktierte Menschen, die sehr verletzlich sind. Straßen bringen Außenstehende, die in unser Gebiet reisen, insbesondere Holzfäller, Drogenschmuggler und illegale Goldsucher." (Peru allowing roads through rainforest)

Eine genaue Zielsetzung über den Sinn bzw. Nutzen der Straßen ließ die Regierung bislang nicht verlauten, aber wenn sie erst mal gebaut sind, wird sich diese schon finden lassen. Die Geschichte des Straßenbaus durch den amazonischen Regenwald lässt allerdings erahnen, dass Lizardo Caupers Vermutung zutreffend sein wird. Die Durchsetzung des größten bis heute aber noch nicht abgeschlossenen Straßenbauprojektes in Südamerika, die Transamazonica - die die Atlantik- mit der Pazififkküste verbinden soll - endete für viele indigene Völker mit ihrer völligen Auslöschung. Der Wikipedia-Eintrag zur Transamazonica listet all die Grausamkeiten auf, die nötig sind, um mehrere Völker und mehrere tausend Menschen zu beseitigen, um den Amazonas mit dem Auto entlang fahren zu können (Transamazonica).

Hinzu kommen die Schäden am Ökosystem und die Auswirkungen auf das Klima. Der Bau einer auch noch so kleinen Straße im unerschlossenen Wald verändern das Ökosystem, den örtlichen Wasserhaushalt, den Artenbestand, erhöhen die Brandgefahr und wirken sich auf das lokale Klima und langfristig sogar das globale Klima aus. Forscher aus aller Welt, die die Auswirkungen des Straßenbaus im amazonischen Regenwald untersuchen, dokumentieren immer deutlichere Anzeichen für gravierende Umweltschäden. Und ein Ende der Bautätigkeiten ist nicht in Sicht: "Wir blicken in den kommenden Jahrzehnten einer wahren Flutwelle des Straßenbaus entgegen. Das ist ein ökologischer Weltuntergang und er findet immer und immer wieder statt." (Die Zerstückelung des Amazonasbeckens)

Welche Hoffnungen, Träume und Erwartungen von Politik und Wirtschaft mit dem amazonischen Straßenbau verbunden sind, aber auch welche Folgen er für Mensch und Umwelt bedeutet, schildert die kanadische Journalistin Stephanie Nolen in ihrer absolut lesens- und empfehlenswerten Reportage "The Road", die vor wenigen Tagen erschien. Auf ihrer zweitausend Kilometer langen Reise entlang des brasilianischen Highways BR-163 traf sie Sojabauern, Rinderzüchter, Indigene, Umweltschützer, Trucker, Abenteuerer, Siedler, Holzfäller, Bürgermeister, Goldsucher, Vertriebene, Baumpflanzer und viele mehr, deren Leben durch den Highway beeinflußt wird und die in irgendeiner Art und Weise vom Wald abhängig sind: The Road



PERU ENDS ERA OF ‘ROADLESS WILDERNESS’ IN ITS AMAZON RAINFOREST * January 29, 2018, Alexander C. Lees, Lecturer in Tropical Ecology, Manchester Metropolitan University

Biodiversity reaches its zenith in south-east Peru. This vast wilderness of 2m square km of rainforests and savannahs is formed of the headwaters of three major river basins, the Juruá, Purús, and Madeira. Nowhere on Earth can you find more species of animals and plants than in this corner of the Amazon that rubs up against the feet of the towering Andean mountains. These forests are also home to a culturally diverse human population, many of whom still live in voluntary isolation from the rest of humanity.

In 2012 I spent a hectic few days in the exhausting Madre de Dios region, literally Spanish for “Mother of God”. I was there at the invitation of the Peruvian tourist board, which wanted to raise awareness of the region’s potential. In the lush lowland rainforests our team of ornithologists recorded more than 240 bird species in a few hours. These included the Rufous-fronted Antthrush, a near-mythical sighting among birders and one of a number of vertebrate species discovered by scientists there in the second half of the 20th century. It, and many others like it, are found nowhere else.

The end of the Mother of God

This part of Peru has long been cut off from the rest of the world in splendid roadless isolation. Globalisation has been knocking at the door for decades however, and it may now have a way in thanks to a development plan to facilitate transportation across the continent: The Initiative for the Integration of the Regional Infrastructure of South America (IIRSA). If seen to fruition it will effectively end road-free wilderness in the Amazon.

The Peruvian Congress recently approved a bill declaring it in the national interest to construct new roads in the Madre de Dios region. These spurs of the IIRSA’s continent-spanning Interoceanic Highway will include a road connecting the remote towns of Puerto Esperanza and Iñapari, which will cut through a mosaic of different protected areas.

Roads and rainforests are a bad combination. As colleagues and I found in our research, the direct impacts include roadkill or the immediate loss and isolation of habitat. For many rainforest animals, like the aforementioned Rufous-fronted Antthrush, roads are barriers for dispersal. Antthrushes are birds of the dark humid rainforest understorey, which shun the light and have limited powers of flight. They cannot move through landscapes subdivided by humans.

But we also found these direct problems are followed by even bigger indirect impacts. Roads allow access to the forest. An influx of money brings an influx of people involved in extractive activities. More logging and gold mining. As the big valuable trees are thinned out for lumber, the sun reaches the forest floor and the humidity is lost. In the next dry season fires will stalk through the forest. Even in areas spared from conversion to the cattle pastures which have already swamped the eastern Amazon, those forests left standing near roads are degraded shadows of their former selves. With their communities of plants and animals altered, antthrushes and other specialist rainforest species that depend on them will suffer.

These new roads, threatening the integrity of one of the most biologically and culturally diverse places on Earth, are justified as “strengthening the national identity” of the remote Purús region. They are also billed as an opportunity to reduce the cost of goods and services and hence welfare of those “trapped” in remote towns accessed only by river. It seems highly unlikely that the migration into the region of people and their pathogens, drugs, and material goods will help the identity of some of the world’s last remaining uncontacted indigenous tribes. By fragmenting their homelands, the roads will inevitably spark the sort of conflicts with loggers, hunters and narcotics traffickers that already plague the Brazilian Amazon.

Concerns about welfare and national identity can scarcely mask the reality. These regional integration plans are shaped by neoliberal imperatives to boost the global competitiveness of certain export sectors over all other infrastructure, and will see massive profits for large Brazilian multinationals and Chinese investors. Under IIRSA’s model of geographically uneven development any local short-term social and economic benefits will be undermined by disruption to crucial ecosystem services such as water balance or climate regulation.

This threatens the future viability of other sectors the government also wants to expand such as sustainable forestry and ecotourism. Not to mention regional biological and cultural diversity. The future of the western Amazon hangs on a knife edge.

Quelle: https://theconversation.com/peru-ends-era-of-roadless-wilderness-in-its-amazon-rainforests-90773

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